"Het vrijkomen van pesticiden is niet alleen mogelijk, maar gezond!"

"Onze eerste stap op weg naar een duurzame toekomst ... het was een stap terug! Vooral in de milieu-impact van alle openbare werken te wijzigen. Procedure in deze richting, is ongediertebestrijding uitgegroeid tot een geïntegreerd beheer, zodat de rol van de pesticiden irrelevant. De openbare beslissingen worden genomen als gevolg van een aanpak op basis van de feiten en de stad is momenteel betrokken bij een wetenschappelijk werk in samenwerking met lokale en regionale gezondheidsautoriteiten. Vrij van pesticiden te worden is niet alleen mogelijk, maar gezond! Daniele Chiaroni, burgemeester van Occhiobello, zei: "Vrij van pesticiden te worden vergt veel inspanning in de richting van innovatieve praktijken en vereist de betrokkenheid van de mensen die het impliceert een nieuwe beleving van het gebied waarin de gezondheid van de toekomstige generaties en een veilige omgeving niet kan worden gemaakt. Vergelijking met kunstmatige reiniging van openbare ruimten. Er is een die esthetische waarde om te overwegen wanneer we een natuurlijke milieubalans van het grondgebied bevorderen. Sinds de zomer van 2015 is het gebruik van herbiciden uitgefaseerd en vervangen door handmatige mechanismen voor het beheer van onkruid”. Daniele Chiaroni, City of Occhiobello, Mei 2017.

Eerste stappen naar een pesticidevrije Edinburgh!

"De stad Edinburgh heeft begonnen met een reis om alternatieven te vinden voor het gebruik van pesticiden bij onkruidbestrijding in de straten, parken en openbare ruimtes. Daarom is sinds het voorjaar van 2017 het gebruik van herbiciden geleidelijk verminderd en vervangen door meer mechanische, manuele en mulch-gebaseerde benaderingen in het beheer van onkruiden. In andere natuurgebieden wordt onkruid steeds meer geduld als onderdeel van het levende landschap van de stad”. David Jamieson, verantwoordelijk voor parken, groene gebieden en begraafplaatsen, stad van Edinburgh, april 2017.

Meer info